
Paasvuren gaan gewoon door
AlgemeenTUBBERGEN/DINKELLAND - De paastradities zijn onlosmakelijk verbonden met Noordoost-Twente. Iedere gemeente heeft wel zo zijn eigen gebruiken. Eén gebruik dat echter onder druk staat zijn de paasvuren. Gelukkig kunnen deze ook dit jaar weer doorgaan.
De lezer zal inmiddels goed bekend zijn met de veelbesproken stikstofproblematiek. Ook de vuren staan hierdoor landelijk ter discussie. Dinkelland en Tubbergen zitten bovendien in een uitdagende situatie, aangezien we omgeven worden door veel natuurgebieden. De gemeenten lieten daarom al vroeg eigen berekeningen uitvoeren om te kijken of en hoe groot de impact zou zijn op de kwetsbare natuur. De uitkomsten zijn vooralsnog positief: alle vuren kunnen doorgaan in beide gemeenten, weliswaar met wat kleine aanpassingen op sommige locaties. Zo gaat het paasvuur in Vasse naar een alternatieve locatie aan de Denekamperweg. Het paasvuur in Mander is mogelijk dankzij beperking van bemesten (’intern salderen’) om de uitstoot te compenseren. In Dinkelland zijn de vuren in Weerselo en Tilligte iets verplaatst en in Rossum moest het iets krimpen.













