Van legeruniform tot onmisbaar: de geschiedenis van het T-shirt
AlgemeenT-shirts zijn al jaren niet meer weg te denken uit de kleerkast van elke man. Tijdloos, comfortabel en met zowat alles te combineren: geen wonder dat het T-shirt zo populair is. Maar is dat altijd al zo geweest? Lees verder en kom alles te weten over de geschiedenis van het T-shirt.
Het T-shirt won aan populariteit gedurende de Wereldoorlogen. De Amerikaanse mariniers droegen immers een wit model als onderkleding, omdat het comfortabel en niet zwaar is. Ideaal als soldatenuniform dus. De Amerikanen staken tijdens de oorlog massaal de Atlantische Oceaan over om in Europa mee te vechten, dus werden de T-shirts ook bekend onder de Europeanen.
De favoriet van mijnwerkers
Omwille van zijn multifunctionele eigenschappen - praktisch en vlot wasbaar - werd het T-shirt ook meer en meer gedragen door mijnwerkers, die niet langer in het ontbloot bovenlijf in de mijnen wilden zwoegen. De trend werd ook al snel opgepikt door boeren en arbeiders.
Doordat bekende acteurs als James Dean en Marlon Brando steeds meer voor een T-shirt kozen, kreeg het T-shirt in de jaren 50 een ietwat rebels imago. Dat imago deed de populariteit nog meer aanzwengelen. Witte heren T-shirts behoorde plots tot een van de meest populaire kledingstukken.
Kleurrijke hippies
Het was wachten tot de jaren 60 vooraleer ook de T-shirts in kleur werden geïntroduceerd. Ze werden voor het eerst gedragen door de hippies, die T-shirts ook voor het eerst gebruikten om boodschappen over te dragen.
Dat was de aanzet om het T-shirt meer en meer te gaan personaliseren. Politici gebruikten het om campagne te voeren en bedrijven maakten er reclame mee. Het T-shirt werd meer en meer een promotiemiddel.
Ook artiesten maakten daar gretig gebruik van. In de jaren 70 werd het een trend om tijdens concerten aan merchandising te doen door T-shirts te verkopen. T-shirts van onder meer The Rolling Stones, Queen en Fleetwood Mac gingen als zoete broodjes over de toonbank.
Wandelende reclameborden
Steeds meer groeide het T-shirt tot een succesvol koopwaar uit. Bekende merken speelden daar gretig op in door vanaf de jaren 80 uit te pakken met bedrukte T-shirts. In de jaren 90 werd het bedrukken van T-shirts een echte trend. Een T-shirt met de naam van het merk in grote letters werd het nieuwe normaal. Slim gezien van die merken, die hun klanten op die manier tot wandelende reclameborden omdoopten.
Sinds het nieuwe millennium en de verbeterde technologieën werden de printtechnieken steeds gevarieerder en geraffineerder. Ook vandaag de dag is het T-shirt uiteraard nog waanzinnig populair, als onderkleding of op warmere dagen zelfs als bovenkleding. Tegenwoordig vind je T-shirts in alle maten, soorten en kleuren. Op zoek naar het perfecte T-shirt voor jou? Kijk dan zeker bij shirtsofcotton.com.