Hardlopen heeft een positief effect op de gezondheid. Maar het is ook de sport met het hoogste risico op blessures.
Hardlopen heeft een positief effect op de gezondheid. Maar het is ook de sport met het hoogste risico op blessures.

Hardlopen kan ook zonder blessures

Algemeen

Meer of gáán sporten is een veelgehoord goed voornemen voor het nieuwe jaar. Naast stoppen met roken en gezonder eten is ook meer bewegen een mooie manier om positief aan je gezondheid en vitaliteit te werken. Het is dan ook niet verrassend dat januari een topmaand is voor sportscholen. Toch is zomaar gaan sporten niet altijd de beste keuze. Je loopt namelijk al snel een blessure op die de start van je nieuwe jaar verpest.

TWENTE - Vooropgesteld: meer bewegen is inderdaad belangrijk. Al was het maar om de overdaad van de kerstdagen weg te werken. Maar veel mensen beginnen zonder goede voorbereiding aan een sportactiviteit, wat zorgt voor grotere risico’s op blessures. Zeker wanneer men al een tijdje niet beweegt kunnen deze sneller op de loer liggen.

Niet verrassend is ook op het gebied van sporten en blessures veel statistische informatie te vinden. Zo heeft het RIVM een uitgebreide statistische rapportage met blessurerisico’s en de twintig onderliggende indicatoren die hierop een impact hebben. Uit de cijfers blijkt allereerst dat er drie sporten zijn die garant staan voor de meeste blessures: dit zijn hardlopen - goed voor 21 procent van alle blessures - gevolgd door veldvoetbal en fitness, beide goed voor 15 procent van blessures. En laat nou net hardlopen en fitness populair zijn als sporten in het kader van de goede voornemens. Wel is de kanttekening te maken dat fitness, afgemeten naar het aantal uren dat mensen gemiddeld sporten, een statistisch kleiner risico heeft per 1.000 sporturen dan de andere twee sporten. In de statistieken van RIVM/CBS over 2021 blijkt verder dat het lichaamsdeel met het grootste risico de knie is, met 18 procent van blessures. Hierna volgen enkel en been. Verder lopen mannen een statistisch groter risico op blessures dan vrouwen.

Dat hardlopen een groter risico op blessures met zich meebrengt is niet zo vreemd. Veel mensen hebben al snel de gedachte: ‘ik kan toch rennen?’ en gaan vervolgens in een blitse outfit hardlopen in hun omgeving. Een goede manier om snel een blessure op te lopen, want bij hardlopen komt ook een zekere techniek kijken. Eén van de betere tips tegen blessures is dat hardlopen niet alleen met de benen gebeurt. Ook rug-, buik-, heup-, en bilspieren zijn belangrijk. Door ook deze te trainen verbetert de stabiliteit tijdens het lopen. Verder is de warming-up en cooling-down net zo belangrijk. Warm spieren goed op voor een training om ze niet direct te overspannen. Variatie in het lopen is belangrijk om het lichaam te prikkelen; wissel bijvoorbeeld lopen op asfalt, gras en zand af om gewrichten en spieren op een andere manier te belasten.

Bouw de training ook rustig op; fanatisme is leuk, maar overbelasting moet je voorkomen. Zo zijn onder meer op Hardlopen.nl hardloopschema’s te vinden om op een effectieve, verantwoorde manier dit op te bouwen. Zorg ook voor goede hardloopschoenen met de juiste maat en pasvorm. Bij een gespecialiseerde hardloopzaak kan men het looppatroon analyseren voor het aanmeten van de juiste schoenen voor optimaal loopplezier!

Afbeelding
Kinderdoemiddag bij Cosmos 12 uur geleden
Afbeelding
Kamera Express Almelo geeft tips! 14 uur geleden
Afbeelding
Seniorencafé Denekamp 14 uur geleden
Afbeelding
Walk4Light voor Joep is een van de vele initiatieven 3 feb, 16:11
Afbeelding
Riders of Justice 3 feb, 14:34
Afbeelding
Meeste paasvuren gaan gewoon door 3 feb, 14:09
Afbeelding
Pas op voor phishingmail 3 feb, 13:29
Afbeelding
Lezing over hartproblemen en reanimatie bij de EHBO 3 feb, 13:08